Vitamín C

Vitamín C v ovoci a zelenine

Vitamín C (kyselina L – askorbová)

Vitamín C je velmi významnou a potřebnou součástí naší stravy, nezbytnou k životu a udržení tělesného zdraví. Je to silný antioxidant, který významě posiluje náš imunitní systém, pomáhá předcházet nachlazením a respiračním chorobám, urychluje regeneraci při fyzické a psychické zátěži, je nezbytný při tvorbě kolagenu a chrupavek a urychuje hojení různých poranění. Podporuje vstřebávání železa a tvorbu bílých krvinek, je důležitý pro růst a zdravý vývoj kostí a zubů.

Značné množství vitamínu C nacházíme hlavně v ovoci a zelenině. Jeho největším zdrojem jsou především šípky, rakytník, zelená paprika, brokolice, špenát, kopr, petrželová nať, brusinky, černý rybíz, citrusové ovoce, kiwi, jahody a mnoho dalších.

Je důležité vědět, že tento významný vitamín je velmi citlivý na působení vyšších teplot i vůči oxidačním vlivům. Jeho oxidaci urychlují enzymy přítomné v rostlinné tkáni a dále přítomnost některých kovů (hlavně železa a mědi). Oxidací suroviny dochází k hnědnutí, stykem s vodou může snadno dojít k vyluhování. Vitamínu C také ubývá při skladování ovoce a zeleniny, zejména při vyšších teplotách. Při nízkých teplotách (-18 stupňů a níže) se vitamín C poměrně dobře uchovává, ničí se však při pomalém rozmrazování. Cukr ve vyšší koncetraci (v marmeládách a džemech) přispívá k jeho zachování v rozsahu až 80 – 95 %.

Při konzervování je proto nutnost zacházet se zpracovávanou surovinou velmi šetrně. Zásadně zavařujeme ovoce a zeleninu co nejčerstvější, pracujeme rychle, zamezujeme delšího styku suroviny se vzduchem a nepoužíváme železné nebo měděné předměty ke zpracování. Při volbě teplotního režimu dáváme přednost kratšímu působení vyšších teplot před dlouhým zahříváním na teploty nižší.

Vitamín C je významným faktorem v látkové výměně živých organismů. Jeho denní spotřeba by měla být asi 100 – 170 miligramů. Při delším nedostatku vitamínu C v potravě dochází ke krvácivosti, únavě, náchylnosti k infekčním chorobám, zpomalenému růstu a podobně. Avitaminóza se projevuje kurdějemi. 

Související články:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *