Vitamíny skupiny B

Vitamíny skupiny B v ovoci a zelenině

Vitamíny skupiny B

Skupina ve vodě rozpustných vitamínů B v sobě zahrnuje nejméně 12 (někdy se uvádí i více) těchto důležitých látek, z nichž každá má v látkové výměně určitou aktivitu. Obsah vitamínů v ovoci a zelenině je rozsáhlá kapitola a hlavně vitamíny skupiny B, proto si v následujících řádcích uvedeme jen některé z nich.

Vitamín B1 (Tiamin)

Hlavním jeho zdrojem jsou kvasnice, obilniny, luštěniny, ořechy, žloutek, vnitřnosti a maso. Ze zeleniny je to především růžičková kapusta a hrášek. V kyselém protředí je vitamín B1 dosti stálý do teploty kolem 120 stupňů, zatímco v neutrálním a zásaditém prostředí se silně narušuje. Při konzervování jsou jeho ztráty 10 – 25 %. Důležitou vlastností tiaminu je jeho ochranné působení na vitamín C.

Denní potřeba vitamínu B1 je asi 2 miligramy. Účastní se také celé řady významných reakcí látkové přeměny. Avitaminóza způsobuje známou nemoc beri-beri, vyskytující se zejména u lidí na Dálném východě, živících se převážně jen rýží. Je charakterizována hlavně nervovými příznaky spojenými s úbytkem svalové tkáně a poruchami srdeční činnosti.

Vitamín B2 (Riboflavin)

Některé druhy ovoce a zeleniny jsou významným zdrojem riboflavinu jako například špenát, kapusta, hrášek, fazolky a hrušky. Ve větším množství ho dále můžeme najít v kvasnicích, vnitřnostech, sýrech a podobně. Vůči zahřátí je vitamín B2 méně citlivý než tiamin, velmi rychle se však porušuje působením světla. To je také důvodem, proč zavařené výrobky uchováváme v temné místnosti.

Denní doporučená dávka pro dospělého člověka je 1,8 miligramů. Nedostatek vitamínu B2 se projevuje zánětlivými změnami sliznic a kůže a může být provázena i nervovými poruchami.

Vitamín B3 (Niacin, vitamín PP)

Mezi vitamíny skupiny B patří také vitamín PP (B3), který můžeme najít v rostlinách, jako je například špenát, zelený hrášek, datle, burské oříšky, obilniny a podobně. V produktech živočišných například v játrech, ledvinkách, mase a dále také v kvasnicích. Je dosti odolný vůči vyšším teplotám jak v kyselém, tak i v zásaditém prostředí. Stejně tak je odolný i vůči oxidaci. 

Denní potřeba vitamínu PP je odhadována na 10 – 20 miligramů. Avitaminóza způsobuje chorobu pelagru, projevující se nervovými a kožními poruchami.

Vitamín B6 (Pyrodoxin)

Je to vitamín hojně rozšířený v potravinách. Jeho největším zdrojem jsou kvasnice, maso, játra, zelená zelenina, obilí a podobně. Je odolný vůči oxidačním vlivům, porušuje se však ultrafialovými paprsky. Jeho denní dávka činí kolem 2 miligramů. Vitamín B6 podporuje normální funkci kůže a růst vlasů. Je potřebný k normální výkonnosti kosterního svalstva, centrálního nervstva a obnově červených krvinek.

Související články:

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *